Jo Boaler
Jo Boaler är professor i matematikdidaktik vid Stanford University. Hennes föredrag på biennalen kommer att hållas på engelska och har titeln A Mindset Mathematics Approach.
Jo Boaler är internationellt erkänd för sitt arbete inom matematikdidaktik och för att ha utvecklat “mindset mathematics”, ett pedagogiskt förhållningssätt som främjar elevers förståelse och självförtroende i matematik. Hon är särskilt känd bland svenska lärare för sina insikter om hur man kan skapa mer inkluderande och jämlika matematikundervisningar som stärker alla elevers lärande. Boken Matematik med dynamiskt mindset som är översatt till svenska har lästs av många svenska matematiklärare. På konferensen delar hon med sig av sina forskningsbaserade metoder och praktiska verktyg för att förbättra matematikundervisningen i Sverige.
Johan Lithner
Johan Lithner är professor vid Umeå forskningscentrum för matematikdidaktik (UFM) vid Umeå universitet.
Att imitera eller att tänka själv?
Matematikelever ägnar större delen av sin lärandetid åt att försöka lösa uppgifter, i huvudsak genom att imitera lösningsmetoder från läraren eller läroboken. Det är kortsiktigt effektivt i meningen att eleverna löser många uppgifter men långsiktigt ineffektivt då kunskapen ofta blir ytlig, fragmentiserad och glöms snabbt.
Forskning visar att (och förklarar varför) lärandet kan främjas av att eleverna i större utsträckning istället konstruerar lösningsmetoder till uppgifter. För att detta ska uppnås bör uppgifter utformas som äkta problem och lärarens stöd bör anpassas till att stödja elevernas egna resonemang snarare än att visa hur uppgifterna ska lösas.
Jo Röislien
Jo Røislien har över tio års erfarenhet från massmedia och har varit både framför och bakom kameran i ett flertal vetenskapliga TV-serier. Nyligen ledde han ett stort internationellt forskningsprojekt om effektiv fackkommunikation. Projektet identifierade fyra centrala faktorer för att lyckas nå fram till mottagaren: tillit, känslor, berättelser och kreativitet, på norska heter projektet TENK. Genom anekdoter, exempel, experiment och korta videoklipp kommer Røislien att berätta och demonstrera hur man når fram till mottagaren med vetenskaplig och faktabaserad information.
Per Kornhall
Per kommer hålla två pass:
1.Titel: Reformer och påverkan. Hur kan vi skapa ett samtal om matematik i det offentliga rummet?
Med utgångspunkt i nya reformförslag för skolan och utifrån insikter från arbete med läromedel och kurslitteratur, diskuterar Per Kornhall hur kan man skulle kunna få till ett samtal om matematik i samhället. Vad får politiker att lyssna, hur kan man påverka vilka reformer vi får och hur gör man det i praktiken? Hur kan vi få ett bra samtal om matematik, inte bara i klassrummet utan också i det offentliga rummet?
Det andra passet heter Forskningsförankrade läromedel från ax till limpa.
Läromedel har länge levt i det tysta. Med nya reformer är de nu uppmärksammade och ska enligt lag och examensordning ta en tydligare plats i skolan. Men med ett ökat intresse och en etablerad plats kommer frågan. Hur ska vi utveckla läromedel, vad är det för forskning och vad är det för processer vi behöver ha på plats? Vilken kunskap behöver författare och förlag och hur kan forskningen hjälpa till?